Kategorie

Do nabycia

Małżeństwo. Wielka tajemnica

Podróż do wnętrza

okl Jeziorski - Historia pewnej milosci

Kalendarz

Lipiec 2018
N P W Ś C P S
« Maj    
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031  
  • Analizy poprzednich tygodni doprowadziły nas do momentu, w którym odkryliśmy, że wolność człowieka realizuje się, kiedy ten sam decyduje się na wybór. W wyborze tym człowiek jest niezależny od tego, co go pociąga, co staje przed nim jako potencjalny przedmiot wyboru. Nie oznacza to jednak, że wybór jest całkowicie losowy. Jest on dokonywany na podstawie pewnego kryterium. Dlatego dzisiaj spróbujemy poszukać odpowiedzi jakie kryterium wyborów jest właściwe dla człowieka?

    Spróbujmy znów zatrzymać się nad ludzkim doświadczeniem. Oprócz pociągania, które jakaś wartość wywołuje w człowieku spontanicznie, w momencie wyboru człowiek spotyka w sobie jeszcze jedno doświadczenie: powinność. Nieraz pomimo że coś wydaje się pociągające, człowiek doświadcza, że nie powinien za tym podążać. Innym razem, człowiek czuje, że coś powinien wybrać, choć nie wydaje mu się to przyjemne czy pociągające. Właśnie ten moment powinności pokazuje, że wolność człowieka nie jest zwykłym losowym wybraniem tego co bardziej użyteczne lub co bardziej przyjemne. Kryterium wyboru człowieka jest prawda. Co to oznacza?

    Człowiek, jako jedyne stworzenie jest w stanie poznawać prawdę. Powinność, która rodzi się w sercu pokazu właśnie tą zależność człowieka od prawdy. Prawda bowiem kieruje człowieka w stronę jego realizacji, buduje go, wprowadza w przestrzeń prawdziwych wartości. Dlatego w każdym wyborze człowiek musi wybierać zgodnie z prawdą o dobru, z prawdą o sobie samym. Bez tego odniesienia do prawdy człowiek zaczyna wybierać według kryterium przyjemności, a tym samym poddaje siebie w niewolę własnych namiętności.

    Bez odniesienia do prawdy nie ma wolności, jest tylko samowola. Prawda strzeże więc człowieka przed samozniszczeniem. Kiedy ten podąża w kierunku fałszywych wyborów, wówczas człowiek przeżywa poczucie winy. Dzięki temu samemu odniesieniu do prawdy człowiek jest pociągany do wartości nie zawsze przyjemnych, ale prawdziwych, godnych zdobycia. W ten sposób wolność, dzięki swojej łączności z prawdą, jawi się nie jako samowola, jako wolność od wszelkich zasad, absolutna niezależność.

    Dzięki prawdzie, wolność jest wolnością dla wartości, dla wybierania dobra prawdziwego. Dlatego z wolnością łączy się doświadczenie odpowiedzialności. Nie ma wolności bez odpowiedzialności. Wolność jest prawdziwa wówczas, kiedy człowiek jest gotów wziąć odpowiedzialność za własne wybory. Właśnie odpowiedzialność jest najpełniejszym sprawdzianem dojrzałej wolności.

    W ten sposób zakończyliśmy opis struktury człowieka. Człowiek to osoba wolna. Wolność ta staje się widoczna się wówczas, kiedy człowiek dokonuje wyboru; kiedy mogąc coś wybrać, ale nie musząc tego robić, mówi chcę. Ten wybór zależy tylko od człowieka. Przedmioty i wartości mogą człowieka pociągać, ale nie są w stanie zmusić go do tego, aby dokonał takiego czy innego wyboru. Właśnie fakt, że wybór zależy tylko od człowieka sprawia, że ten jest odpowiedzialny za niego. Człowiek jest odpowiedzialny za wartości, które wybiera, ale jego odpowiedzialność dotyczy także tego, z czego rezygnuje i od czego się uchyla.

    Cała tak zarysowana wolność człowieka ma swój cel. Wojtyła mówi: wolność jest dla miłości. Bez miłości wolność byłaby niezrozumiała, dlatego za tydzień wyruszymy z wnętrza człowieka w kierunku bliźniego.

    Posted by ks. Sławek @ 20:50

Comments are closed.