Kategorie

Do nabycia

Małżeństwo. Wielka tajemnica

Podróż do wnętrza

okl Jeziorski - Historia pewnej milosci

Kalendarz

Wrzesień 2018
N P W Ś C P S
« Sie    
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30  
  • Po raz kolejny w przeciągu kilku dni powraca w Liturgii Prolog Ewangelii św. Jana. Za każdym razem jednak niesie on inne przesłanie, które podpowiada pierwsze czytanie. Tym razem Liturgia pragnie zatrzymać nas nad przesłaniem obecności Boga pośród swojego ludu, na co wskazuje św. Jan mówiąc:

    Słowo stało się ciałem i zamieszkało między nami (J 1,14)

    To stwierdzenie św. Jana tłumaczone dosłownie z języka greckiego brzmi Słowo stało się ciałem i rozbiło namiot między nami. O tym namiocie mówi też pierwsze czytanie. W nim jesteśmy świadkami Boga, który posyła swoją Mądrość, aby rozbiła namiot pośród ludu Boga. Ten namiot przywołuje jeszcze na pamięć namiot spotkania, który towarzyszył Izraelitom podczas wędrówki przez pustynię. Był to namiot obecności Boga pośród pielgrzymującego ludu.

    Św. Jan ujmując wydarzenie narodzenia Jezusa tym zwrotem rozbitego pośród ludu namiotu nawiązuje do całego bogactwa tych znaczeń starotestamentalnych. Ich wspólnym punktem była właśnie doświadczalna obecność Boga. Bóg, który rozbił namiot pośród ludu nie był już Bogiem odległym, ale bliskim, był Bogiem, który pielgrzymował ze swoim ludem, który uniżał się, aby ze swoim ludem tworzyć wspólnotę życia. W ten sposób Bóg łamał wszelkie wyobrażenia Boga odległego, niezainteresowanego człowiekiem. Bóg którego znakiem był namiot pośród ludu był Bogiem, który nie tylko przekraczał granice, ale także ofiarował swojemu ludowi własną obecność.

    To co w Starym Przymierzu było tylko zapowiedzią, spełniło się w Jezusie Chrystusie, którego ciało i całe człowieczeństwo stało się znakiem obecności Boga, pośród ludu. To w Nim Bóg rozbił swój namiot pośród ludu, stał się obecny i zamieszkał między nami. On w Jezusie przekroczył granice, aby wyprowadzić człowieka z zamknięcia i samotności. To w swoim Synu Bóg stał się dostępny dla wszystkich, którzy pragną Go spotkać.

    Jezus Chrystus, znak obecności Boga, rozbija swój namiot i staje się obecny przede wszystkim w Liturgii. On sam do nas mówi, On sam nas karmi swoim ciałem i czyni nas swoimi współmieszkańcami. Bóg rozbił swój namiot pośród nas i zaprasza nas na spotkanie, które wyzwala z ciasnych granic grzechu. Teraz to od nas zależy, czy tą darowaną nam Obecność przyjmiemy czy ją zignorujemy.

     

    Posted by ks. Sławek @ 12:51

Comments are closed.