Kategorie

Do nabycia

Małżeństwo. Wielka tajemnica

Podróż do wnętrza

okl Jeziorski - Historia pewnej milosci

Kalendarz

Grudzień 2018
N P W Ś C P S
« Lis    
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031  
  • Po trzech miesiącach wracamy do okresu zwykłego w liturgii. Cóż to za czas? Czas odpoczynku, przerwy? Nie do końca. Zainspirowany pytaniem jednego z braci spróbuję dać krótką odpowiedź o sens tego czasu.

    Przede wszystkim jest to czas inny niż Adwent, Okres Bożego Narodzenia, Wielki Post czy Okres Wielkanocny. Te cztery okresy roku liturgicznego mają pewną charakterystykę szczególną, przygotowują nas, albo są czasem pogłębienia dwóch ważnych wydarzeń z życia Jezusa: Jego narodzenia oraz Jego Paschy, czyli śmierci i zmartwychwstania. W tych okresach Kościół chce, abyśmy pogłębili te najważniejsze wydarzenia naszego zbawienia. Ale przecież życie Chrystusa to nie tylko dwa wydarzenia, to rozciągnięte na 33 lata bycie między ludźmi i 3 lata publicznej działalności.

    Okres zwykły w liturgii przychodzi do nas właśnie z tym orędziem: życie ma sens nie tylko wówczas, kiedy dzieje się coś nadzwyczajnego. Także zwyczajna codzienność jest wypełniona sensem, jest czasem zbawienia! Bóg wkracza w nasze życie nie tylko z wydarzeniami zbawienia, ale z historią zbawienia. Historia zaś ze swej natury jest czymś ciągłym, czymś co trwa. Tego uczy nas w pierwszym rzędzie Jezus, który 30 lat swojego życia spędził w ukryciu, a w czasie Jego publicznej działalności także miały miejsce zwyczajne ludzkie spotkania, rozmowy, podróże.

    Także uczniowie, którzy wędrowali z Jezusem, nie każdego dnia byli świadkami cudów, nie codziennie oglądali Pana przemienionego, uzdrawiającego, rozmnażającego chleb… Oni przede wszystkim byli z Nim w Jego codzienności i tak się Go uczyli, tak poznawali Boga, który stał się człowiekiem. W ten sposób doświadczali tego, że Bóg objawiał się w człowieku, którego dotykali, widzieli, słyszeli, z którym byli na co dzień. Ta Jego obecność nadawała sens każdemu wydarzeniu i każdej zwyczajnej chwili bycia razem.

    Okres zwykły pragnie nas wprowadzić w tą chrześcijańską mistykę, czyli doświadczania obecności Jezusa w naszej codzienności. Przez kolejne dni powszednie, a także niedziele czytania Mszalne nie są szczególnie dobierane, ale towarzyszy nam tzw. lektura ciągła, oznacza to, że czyta się Ewangelię w tym samym porządku jak jest ona zapisana w Biblii. W ten sposób wraz z uczniamy stajemy się towarzyszami zwyczajnej ziemskiej wędrówki Pana. To jest okres zwykły, zwykłego, prostego bycia z Panem w Jego codzienności. Zwykły, nie oznacza jednak zwyczajny. Jest to przecież ciągle czas zbawienia, czas pełen sensu!

    Posted by ks. Sławek @ 17:45

Comments are closed.