Kategorie

Do nabycia

Małżeństwo. Wielka tajemnica

Podróż do wnętrza

okl Jeziorski - Historia pewnej milosci

Kalendarz

Grudzień 2018
N P W Ś C P S
« Lis    
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031  
  • Tydzień temu była mowa o tym, że Tabor to nie tylko wydarzenie z przeszłości, ale także proroctwo przyszłości. W swoim przemienieniu Pan objawił nam kim będziemy, kiedy historia zbawienia osiągnie swój kres. Zmierzamy do tego, aby zostać przemienionymi. O tym mówi nam inna modlitwa liturgii Przemienienia, ta po Komunii:

    Boże, Ty w tajemnicy Przemienienia objawiłeś chwałę Twojego Syna, spraw, niech Pokarm eucharystyczny, któryśmy przyjęli, przemieni nas na Jego podobieństwo. Który żyje i króluje na wieki wieków.

    Modlitwa ta w sposób jasny mówi o tym, o czym wspomniałem tydzień temu. Przemiana dotyczy nas. Mówi ona jednak także o środku, poprzez który ta przemienia się dokonuje: to pokarm Eucharystyczny. W ten sposób wchodzimy w całkowicie nową logikę rozumienia Eucharystii: jej celem nie jest to by była, ona nie jest celem samym w sobie, ona jest nam dana po to, abyśmy zostali przemienieni na Jego podobieństwo! Celebrujemy i spożywamy, a także adorujemy po to, aby być przemienionymi!

    Innymi słowy: chleb zmienia się w Ciało Chrystusa, a wino w Krew Pana po to, aby nas karmić i przemieniać nas na Jego podobieństwo. Św. Augustyn pisał, że z pokarmem Eucharystycznym jest inaczej niż ze zwykłym pokarmem. Kiedy bowiem spożywamy ten zwyczajny, nasz organizm przemienia go w energię i asymiluje, tak że jego wartości odżywcze umacniają nasze ciało. Pokarm Eucharystyczny jest inny: gdy go spożywamy z wiarą, to on nas przemienia w siebie, upodabnia nas do siebie, czyni nas częścią siebie. Przyjmując Komunię, to nie my przyjmujemy Pana w siebie ale to On przyjmuje nas w siebie, daje nam udział w Jego boskim życiu, czyni nas częścią Jego samego, członkiem Jego Ciała, w którym płynie jedna Krew i które jest ożywiane jednym Duchem.

    Przemiana, której Pan pragnie nam udzielać nie jest indywidualistyczna, ale wspólnotowa. Powiedział bym nawet więcej, przemiana dokonuje się w ten sposób, że wierzący są coraz bardziej wyprowadzani z własnych ograniczonych horyzontów, aby mieć udział w pełni, w Ciele Chrystusa, w boskim życiu, które jest komunią, zjednoczeniem, miłością… Z rozproszonych Pan pragnie czynić jedną wspólnotę wierzących, jedno Ciało. Tą prawdę doskonale ujmują modlitwy Eucharystyczne, w których kapłan w imieniu wspólnoty modli się do Boga Ojca na przykład tymi słowami: Spraw, abyśmy przyjmując Ciało i Krew Twojego Syna, stali się jednym ciałem i jednym Duchem w Chrystusie albo w II modlitwie Eucharystycznej: Pokornie błagamy,  aby Duch Święty zjednoczył nas wszystkich, * przyjmujących Ciało i Krew Chrystusa.

    Tak Eucharystia dokonuje przemienienia, prowadząc nas do pełni boskiego życia. Tą myśl rozszerzę jednak za tydzień.

    Posted by ks. Sławek @ 21:23

Comments are closed.